Co robić aby nasze wydatki na reklamę były skuteczne? Po pierwsze: zaplanować. Zastanów się, czy na Twoje wydatki wpływ ma przemyślana strategia, czy też sympatyczny głos Pani w słuchawce, która koniecznie musi spotkać się z Tobą w bardzo ważnej sprawie…?

Czy zauważyłeś, że kampanie reklamowe pewnych produktów przeprowadzane są sezononowo? Reklamy farb zobaczysz na wiosnę, opon: na jesień i wiosnę, wody i lodów: w lato. A czy ty wydatki na swoją reklamę wiążesz z sezonowością sprzedaży? Skuteczność reklamy jest zdecydowanie większa w okresach dużego popytu. Dlatego jest ona wtedy jednostkowo tańsza.

Zajrzyj do swoich kosztów z minionych 12 miesięcy. Czy na reklamę wydałeś za dużo, czy za mało? W odniesieniu do tych wartości ustal kwotę, jaką w ciągu roku przeznaczysz na marketing. Nie oczekuj z żadnej mądrej książki odpowiedzi jaki procent wydatków wygospodarować, ale jeżeli masz już pewne doświadczenie w Twojej działalności próbuj utrzymać proporcjonalny wskaźnik, np. 3% obrotu. Nie koncentruj się na podanej liczbie, może być ona diametralnie różna w zależności od przyjętego modelu działalności.
Uśrednij sprzedaż z minionych lat i znajdź te okresy, w których sprzedaż zdecydowanie rośnie. Zaplanuj działania reklamowe, na przykład jeden miesiąc przed spodziewanym wzrostem sprzedaży, aby trafić w okres kiedy Twój klient będzie podejmować decyzje. Zastanów się, jakiego rodzaju reklamy potrzebujesz? Zacznij od tej, która w długim okresie będzie kosztować Cię najmniej. Jeżeli jesteś małą firmą, być może tanio powiesisz baner z Twoją reklamą u znajomego, oznakujesz Twój samochód, postawisz drogowskazy.

Przyjrzyj się działaniom Twojej konkurencji, szczególnie tych dużych firm, w których pracują sztaby ludzi aby wymyśleć skuteczny sposób dotarcia do klienta. Nie bój się naśladownictwa, ale zawsze rób to w odróżniający Ciebie sposób. Nic oczywiście nie zastąpi oryginalnego pomysłu, ale takie nawet geniuszom nie trafiają się codziennie… Teraz przystąp do planowania reklamy krótkookresowej. Facebook, reklamy Google, Youtube, billboard, przyczepa reklamowa? Dobrze zastanów się, kiedy te wydatki przyniosą Ci najwięcej korzyści. Nie skupiaj się jedynie na jednej formie; lepiej aby Twoja marka widoczna była w wielu miejscach, choćby na krócej. Billboard osiąga 80% swojej skuteczności w ciągu 14 dni, dlatego każdy następny dzień ekspozycji ma już stosunkowo mniejszą efektywność.

Zaplanuj działania na cały rok, spróbuj konkretnie rozdzielić 80% swojego budżetu, pozostawiając 20% kwoty na „okazje”, które na pewno będą Cię kusić.

Na bieżąco kontroluj odchylenia od planu. Przy nadarzającej się okazji pytaj swoich klientów, gdzie widzieli Twoją reklamę. Sprawdzaj i analizuj statystyki reklam internetowych, sprawdzaj z których źródeł klienci pozostają na stronie najdłużej i wyświetlają Twój numer telefonu. Analizy prowadź systematycznie. Okresowo zestaw ze sobą wyniki, aby zobaczyć, która złotówka została sensownie wydana. Na pewno zauważysz rezulaty przemyślanej strategii.  Na pewno będziesz mieć nowe pomysły, które wcielisz w kolejnym planie. Nie rezygnuj z planowania i systematyczności, nawet jeżeli uważasz, że Twój budżet nie jest oszałamiający.  To jest tym większy powód do racjonalizowania wydatków.

Nawet najlepiej zaplanowana strategia może nie przynieść oczekiwanych rezultatów, jeżeli nie będzie niosła czytelnego komunikatu. Co powinna zawierać Twoja reklama? O tym pewnie jeszcze napiszę…